صنعت چای

صنعت چای شامل تمام مراحل  از تولید چای تا تبدیل برگ سبز به چای خشک و آماده مصرف است اما قبل از پرداختن به صنعت چای بهتراست با گیاه چای آشنا شویم.

گیاه چای

در حقیقت چای از ابتداء به طور ناشناس وارد فرهنگ غذایی شد و تا مدتها در پرده اسرار پنهان بود .  اما به  طور قطع چینی ها اولین کسانی بودند که راز این نوشیدنی گوار را در برگ های درختچه چای کشف کردند .

چای  از برگ های سبز گیاه  کاملیا سیننسیس تهیه می شود، انواع مختلفی دارد که معروفترین آن ها چای سیاه، چای سبز و چای سفید می باشد.

تمام این چای ها از گیاه کاملیا تهیه می شوند و علت تفاوت آن ها با هم در روند فرآوری کردنشان (شامل اکسیداسیون، حرارت دهی، خشک سازی و غیره) می باشد.  اکثر مردم دنیا با دو یا سه نوع چای  آشنا هستند .

تاریخچه صنعت چای

تاریخچه چای در جهان را باید به شیوه‌ی تطبیقی بررسی کرد؛زیراخاستگاه‌های متفاوت و سرگذشت‌های چندگانه‌ای در مورد پیدایش و رواج کشت و مصرف چای در جهان وجود دارد که در آن‌ها گاهی مرزِ بین افسانه و واقعیت مشخص نیست.

 

نوشیدن چای در جهان

در برخی  از کشور ها مخصوصا مناطق آسیای شرقی با چای رفتار متفاوتی دارند ،که مورد احترام و تکریم هست و برای آن سنت و مراسم خاصی با آداب اجتماعی مرسوم در قرون گذشته در نظر گرفته و اجرا  می کنند.

در بسیاری از ملل فقط برای خواص درمانی و برای پذیرایی در دورهمی ها ،همایش ها و گرد هم آیی می نوشند .

 

اهمیت  پژوهش در صنعت چای

چای در ایران پیش از صد سال به صورت یک نوشیدنی روز مره که با بسیاری از سنت های معاصر ما گره خورده است و تاریخی پر فراز و نشیب دارد.

در حال حاضر صنعت چای در ایران یکی از تولیدات داخلی کشور محسوب می شود و باغات چای در استان گیلان از مراکز مهم و برجسته‌ی ایران است.

این صنعت با پژوهشهای جدید و همکاری با صاحبان باغات چای در مراکز کشت چای به درجه بالای خود خواهد رسید .تحول و پیشرفت باپیگیری های مستمر در جهت حل مشکلات موضوعات مهم صنعت چای میسر می باشد .

 

مسابقات چای

برگزاری رویدادهای تخصصی و عمومی به فرهنگ سازی و ارتقاء دانش و مهارت فعالان در صنعت بزرگ چای کشور کمک زیادی می کند و زمینه رشد این صنعت را فراهم می کند، همچنین دسترسی به  آگاهی علمی از استانداردها و آموزشهای بین المللی مهیا می شود.

مسابقات   چای در کشور های جهان در 4 زمینه برگزارمی شود .
1.  Tea Pairing
2.  Tea Preparation
3.  Tea Tasting
4.  Tea Mixology

به امید موفقیت جایگاه ممتاز این صنعت در صادرات و اینکه چای ایرانی انتخاب هر ایرانی باشد .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *