[vc_row][vc_column][cz_title bline=”cz_line_both_side” id=”cz_33184″ css_right_line_left=”1px” sk_lines=”background-color:rgba(40,40,40,0.3);width:30px;height:4px;top:0px;left:1px;” sk_lines_con=”height:4px;top:5px;” cz_title=””]

فرانسیس گالتون و تخمین وزن گاو نر و خرد جمعی

[/cz_title][cz_gap height=”28px”][vc_column_text]

بازارهای مکاره که محل تجمع مردم بود همواره مورد توجه افرادی که تصمیمی برای فروش کالا و یا انجام تحقیقی داشتند مورد توجه بوده است.(بازارهای مکاره شکل ابتدایی نمایشگاههای تخصصی و فوق تخصصی امروزه بوده است).

فرانسیس گالتون دانشمند انگلیسی که در شهر بندری پلیموث  Plymouth  زندگی میکرد. در سال 1906 این دانشمند به مقصد بازار مکاره ی سالیانه ایی که زارعین احشام خود از قبیل گاو، گوسفند، اسب و … را برای قیمت گذاری و فروش میاوردند بود.

در حین قدم زدن به مکانی که در آنجا مسابقه ی حدس زدن وزن گاو فربه ایی برگزار می شد رسید. شرکت کنندگان این مسابقه (رویدادهای جانبی نمایشگاهها) مبلغ کمی برای شرکت در مسابقه پرداخت، برگه ایی مهر شده را دریافت و رقم حدسی خود در مورد وزن گاو نر را نوشته و به برگزارکننده این مسابقه تحویل میداند. برنده ی این مسابقه ( نزدیکترین حدس به وزن واقعی گاو بود) رقم قابل توجهی دریافت میکرد.

گالتون دانشمند و محققی 85 ساله بود که برایش نظرات مردم در آن مسابقه جالب بود، تصمیم گرفت میانگین ارقام حدسیات مردم را بدست بیاورد، 787 نفر در این مسابقه شرکت کرده بودند که میانگین محاسبه شده وزن گاو مورد نظر 1197  پوند بود و بعد از وزن کشی در انظار مردم  وزن واقعی 1198  پوند بود.

اتفاقی که در عمل خرد جمعی می افتد نظرات غیر منطقی در مسیرهای افراطی و یا تفریطی( اعداد خیلی کم و اعداد خیلی زیاد)  همدیگر را خنثی و نظرات صحیح هست که به اجماع رسیده و مسیر درست را نشان میدهد.

خرد جمعی یکی از بهترین روش ها برای انتخاب مناسب ترین گزینه در شرایط موجود است، روشی که به یک موضوع از زوایای مختلفی می توان نگاه کرد و بهترین راه را با نظر سنجی انتخاب کرد.

نیاز سنجی و نظر سنجی در نمایشگاه ها تخصصی انجام می شود و برای بهبود بک بنگاه جز الزامات می باشد تابعی از این اصل می باشند که در نوشته های بعدی به تفصیل به آنها پرداخته خواهد شد.

جهت اطلاع کامل از خرد جمعی کتاب «خرد جمعی» نوشته جیمز سورویس کی را مطالعه فرمایید.

رامین قاسمپور

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *